O Fundacji
Europejska Fundacja Edukacji i Rozwoju powstała w 2011 roku jako organizacja pozarządowa skupiająca swoje działania na polu międzynarodowym. Naszą misją jest promocja i tworzenie przyjaznego środowiska dla rozwoju jednostki w społeczeństwie i dla potrzeb współczesnego świata. Pragniemy pomóc w budowaniu silnych osobowości, radzących sobie na rynku pracy i świadomych swoich możliwości, chętnych do podejmowania inicjatyw społecznych dla powszechnego dobra, mając na względzie wartości europejskie. Kładziemy nacisk na wielopoziomowe kształcenie pozaformalne – dialog międzykulturowy, poznanie wzajemych historii i obyczajów, kooperację w mniejszych wielokulturowych kręgach, dzielenie się i wymianę doświadczeń. Za cel przewodni podjęliśmy łączenie narzędzi jakie daje nam środowisko pozaformalne, jak i biznesowe, aby wspierać tam, gdzie pomoc wydaje się niemożliwa, pobudzając procesy integracyjne, włączania grup z mniejszymi szansami.
Swoje działania Fundacja kieruje przede wszystkim do młodych ludzi. Zakres naszej działalności dotyczy:
– wspierania systemu edukacji zawodowej młodych ludzi;
– wspierania rozwoju obywatelskiego, zawodowego i naukowego młodzieży poprzez działalność edukacyjną polegającą na prowadzeniu treningów, szkoleń, kursów oraz warsztatów;
– kreowania i wspomagania działań mających na celu tworzenie dogodnych warunków integracji społecznej i rozwoju, poprzez udział w różnego rodzaju inicjatywach edukacyjnych, kulturalnych, turystycznych oraz sportowych;
– kształtowania postawy tolerancji i wzajemnego zrozumienia dla odmienności kulturowej poprzez organizację i uczestnictwo w międzynarodowych projektach poruszających temat wielokulturowości społecznej;
– działania na rzecz integracji, rozwijania kontaktów i współpracy między społecznościami, zarówno krajowymi jak i międzynarodowymi.
Warszawa 7.04.2011 r.
RODZIAŁ I: POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Fundacja nosi nazwę: Europejska Fundacja Edukacji i Rozwoju i zwana jest dalej „Fundacją”. Fundacja została ustanowiona aktem notarialnym z dnia 06.06.2011 zawartym przed notariuszem Grzegorzem Rogalą. Prawo do używania nazwy jest zastrzeżone i przysługuje wyłącznie Fundacji.
§2.
- Siedzibą fundacji jest m.st. Warszawa.
- Fundacja prowadzi działalność na terenie Rzeczpospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Fundacja może powoływać oddziały terenowe, biura i przedstawicielstwa
(w Polsce i poza jej granicami) oraz przystępować do innych organizacji
o podobnych lub takich samych celach statutowych.
§3.
- Fundacja może posługiwać się nazwą anglojęzyczną: „European Foundation for Education and Developement”
- Fundacja może się posługiwać nazwami skróconymi w brzmieniu „EFER”
i „EFED”.
§4.
Fundacja jest wpisana do rejestru i posiada z tego tytułu osobowość prawną.
§5.
Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku
o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203) oraz niniejszego statutu.
§6.
Fundacja może być członkiem innych organizacji których działalność nie jest sprzeczna z celami statutowymi Fundacji
§7.
Fundacja może ustanawiać odznaki, tytuły honorowe oraz inne nagrody i wyróżnienia, przyznawać je osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla celów realizowanych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
§8.
Do prowadzenia swoich działań Fundacja może zatrudnić pracowników.
§9.
Ministrem właściwym w rozumieniu ustawy o fundacjach jest Minister Edukacji Narodowej.
RODZIAŁ II: CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§10.
Celem Fundacji jest:
- Wspieranie i kreowanie działań na rzecz integracji europejskiej, rozwoju
społeczno-gospodarczego oraz wszelkich form edukacji. - Popularyzacja idei społeczeństwa i obywatelstwa europejskiego.
- Wspieranie działalności instytucji i organizacji lokalnych oraz budowanie sieci partnerskich pomiędzy instytucjami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorstwami oraz podmiotami zagranicznymi.
§11.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Wspieranie rozwoju obywatelskiego, zawodowego i naukowego młodzieży oraz osób dorosłych poprzez działalność edukacyjną polegającą na prowadzeniu treningów, szkoleń, kursów oraz warsztatów.
- Działalność badawczą i edukacyjną, wdrażanie innowacyjnych technik i narzędzi wsparcia rozwoju społeczno-gospodarczego.
- Kreowanie i wspomaganie działań mających na celu tworzenie dogodnych warunków integracji społecznej i rozwoju, poprzez udział w różnego rodzaju inicjatywach edukacyjnych, kulturalnych, turystycznych oraz sportowych.
- Kształtowanie postawy tolerancji i wzajemnego zrozumienia dla odmienności kulturowej poprzez organizację i uczestnictwo w międzynarodowych projektach poruszających temat wielokulturowości społecznej.
- Działania na rzecz integracji, rozwijania kontaktów i współpracy między społecznościami, zarówno krajowymi jak i międzynarodowymi. Budowanie sieci współpracy między instytucjami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorstwami oraz podmiotami zagranicznymi.
- Prowadzenie działalności wydawniczej.
RODZIAŁ III: MAJĄTEK FUNDACJI
§12.
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1.500 (tysiąc pięćset) złotych oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§13.
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji.
§14.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
RODZIAŁ IV: WŁADZE FUNDACJI
§15.
Władzami fundacji jest Zarząd Fundacji.
§ 16.
- Zarząd Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż trzech osób.
- Fundator wchodzi w skład Zarządu Fundacji i nie może zostać z niego odwołany.
- Fundator powołuje pierwszego Prezesa Zarządu oraz pozostałych członków Zarządu. O dalszym wyborze decyduje Zarząd Fundacji przy zachowaniu zasady większości głosów.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję (4 lata).
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani na wniosek Fundatora przed upływem kadencji w drodze uchwały.
- Na wniosek Fundatora Zarząd Fundacji może zostać rozszerzony o kolejnych członków.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa, odwołania przez Fundatora lub śmierci członka Zarządu.
§ 17.
- Zarząd Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Posiedzenie Zarządu Fundacji zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy albo na wniosek Fundatora zgłoszony na piśmie.
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§18.
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- Uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych.
- Przygotowywanie i zatwierdzanie corocznych sprawozdań lub bilansu.
- Uchwalanie regulaminów.
- Sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji.
- Ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji.
- Kontrolowanie bieżącej działalności Fundacji.
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
- Nadzór nad działalnością Fundacji.
- Przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- Występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją oraz likwidacji Fundacji.
- Podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów.
§19.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Fundatorowi roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
RODZIAŁ V: SPOSÓB REPREZENTACJI
§20.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, składa Zarząd Fundacji w pełnym składzie.
RODZIAŁ VI: ZMIANA STATUTU
§21.
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona, określonych w akcie założycielskim.
RODZIAŁ VII: POŁĄCZENIE Z INNĄ FUNDACJĄ
§22.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną Fundacją decyzje podejmuje Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały.
RODZIAŁ VIII: LIKWIDACJA FUNDACJI
§23.
- Fundacja ulega likwidacji tylko i wyłącznie na wniosek Zarządu Fundacji.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd Fundacji.
§24.
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Fundatora.
§25.
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.
Wolontariat w EFER

Dołącz do nas! Wesprzyj naszą Fundację w działaniach na rzecz edukacji młodych ludzi! Nieważne czy jesteś uczniem, studentem, profesorem, nieważne czy znasz się na grafice, fotografii, reklamie w internecie – przyda się każda pomoc. Możesz pracować u nas w biurze, w terenie lub zdalnie. Wszystko zależy od Twoich możliwości. Napisz do nas parę słów o sobie podając jednocześnie dane kontaktowe – na pewno się odezwiemy 🙂
Wesprzyj nasze działania
Dołącz do nas, wspieraj aktywnie to co robimy. Zachęcamy do przekazywania pomocy naszej Fundacji w celu realizacji działań statutowych. Nawet jeśli nie dysponujesz wolnym czasem, możesz nas wesprzeć finansowo. Każda wpłata się liczy.
- NR KONTA FUNDACJI:
Credit Agricole 29 1940 1076 3100 1748 0000 0000
W tytule przelewu prosimy wpisać DAROWIZNA + podać proponowane przeznaczenie wsparcia.
- DANE ADRESOWE:
